perjantai 19. joulukuuta 2014

Pohdintaa kuluneesta vuodesta

Siitä asti kun olen ollut lapsi, on tärkein uudenvuoden perinteeni ollut uudenvuodenlupausten teko. En ole koskaan ottanut näistä lupauksista erityisesti paineita, ne ovat lähinnä olleet hauska kokeilu ja itsensä haastamista.

Viime vuoden uudenvuodenlupauksesta syntyi tämä blogi. Lupaus oli siis pohtia omaa kulutusta, sekä tavoitella hieman minimalistisempaa elämää. Hämmästyttävää kyllä, olen pitänyt tätä blogia kohta kokonaisen vuoden!

Vuoden aikana olen todella oppinut miettimään omaa kulutustani tarkemmin. Toki paljon olisi vielä tehtävää. Liikkeelle on kuitenkin lähdetty tilanteesta, jossa shoppailu on lempiajanvietteitäni, ja etenkin matkoilla odotetuimpia asioita.

Suurin askel eteenpäin on se, että pysähdyn ylipäänsä miettimään hetkeksi tarvitsenko jotain ennen sen ostoa. Toki välillä tässä yhä harkinta pettää, kuten matkoilla ja nyt jouluostoksilla. Paljon olen kuitenkin edistynyt. Lisäksi pohdin nykyään tuotteen ekologisuutta. Sekä sitä, missä se on valmistettu, että sitä kuka sen on valmistanut ja mistä materiaalista.

Olen vuoden aikana myös haastanut itseäni miettimään käyttämäni kosmetiikan tarpeellisuutta. Lopulta olen huomannut tulevani toimeen todella vähällä määrällä kosmetiikkaa. Aiemmin näiden tuotteiden ostaminen ja käyttäminen oli mukavaa ajanvietettä. Tästäkin olen pyristellyt vaihtelevalla menestyksellä eroon.

Project333: myötä olen huomannut miten pienellä määrällä vaatteita tulen toimeen. Enkä edes kaipaa enempää. Nykyään kaapista myös löytyy etsimäni vaatteet, se kun ei enää ole vanhaan tapaan täynnä.

Vaikka vuosi on täynnä, blogi jatkaa eloaan. Todennäköisesti asetan ensi vuodelle muutaman lisätavoitteen, mutta mietin näitä tarkemmin lähempänä vuodenvaihdetta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti