perjantai 20. helmikuuta 2015

Nykyiset hiustenhoitorutiinit

Nyt uskaltaa noin vuoden jälkeen arvioida jo uusien hiustenhoitorutiinien toimivuutta. Aiemminhan olen hoitanut hiuksia samalla tyylillä kuin varmastikin valtaosa ihmisistä. Olen siis pessyt ne marketin/kampaamon shampoolla ja perään laittanut hoitoaineen. Lisäksi satunnaisesti on tullut käytettyä tehohoitoja. Ihmeemmin en ole (laiskuuttani) lämpökäsitellyt hiuksia ennenkään. Aiemmin tuli tosin käytettyä melko usein kuivashampoota. Lisäksi olen värjännyt hiuksia 6-8 viikon välein.

Viime vuonna meni hiustenhoitorutiinit uusiksi. Värjäsin hiuksia kolme kertaa viime vuonna, näistä kaksi kertaa kampaamossa ja kerran kotona. Lisäksi vaihdoin shampoon saippuaan. Käytin ensin yhden Flown palashampoon ja tämän jälkeen olen käyttänyt oliiviöljysaippuaa. Hoitoaineen jätin pois. Kookosöljyä olen käyttänyt kuiviin hiuksiin. Taika siinä on osata laittaa öljyä riittävän vähän, jotta hiukset eivät näytä rasvaisilta. Lisäksi joulukuussa hiusten värjäyksen yhteydessä ostin hiusnaamion, jota olen käyttänyt 1-2 viikon välein. Edelleenkään en ole lämpökäsitellyt hiuksia, enkä käyttänyt muotoilutuotteita. Nyt viime aikoina olen käyttänyt kuivashampoon korvikkeena raakakaakaojauhetta. Se muuten toimii hyvin, mikäli jauheen väri vaan menee yksiin hiustenvärin kanssa.

No, entä se hiusten kunto? Selvästi aiempaa parempi. Hiukset ovat vahvemmat, pehmeämmät, sekä haaroittuvat aiempaa vähemmän. Joulukuussa värjäsin hiuksiin kampaamossa ombrevärjäyksen, mikä tarkoitti latvanosan vaalennusta. Nyt kävin kampaamossa muutama päivä sitten raidottamassa hiukset vaaleaksi. Silti vaalennuskäsittelyistä huolimatta hiukset tuntuvat yhä hyväkuntoisilta. En tosin osaa sanoa kuinka iso osa hiusten hyvään kuntoon on sillä, että pidin viime vuonna lähes seitsemän kuukauden värjäystauon, ja kuinka iso merkitys on sillä, että vaihdoin shampoon ja hoitoaineen oliiviöljysaippuaan. Se kuitenkin on selvää, ettei uusi pesurutiini ainakaan vahingoita hiuksia, pikemminkin päinvastoin. Aion siis jatkaa tällä. Erityisen tyytyväinen olen myös siihen, miten paljon vähemmän roskaa tuotan tällä tapaa. Palasaippua kun ei tarvitse muovipulloa kääreeksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti