tiistai 14. tammikuuta 2014

Ruokaremontti

Söin jossain vaiheessa useamman vuoden pääosin kasvisruokaa. Välissä oli kuitenkin sitten pidempi jakso sekasyöntiä, kunnes päätin viime vuoden loppupuolella pitää lihattoman lokakuun. Nyt se on vähän niinkuin jäänyt päälle.
Tutustuin nimittäin taas pitkästä aikaa tehotuotannon todellisuuteen Animalian sivuilla. Vaikka kyseessä onkin toki puolueellinen lähde, on faktat kuitenkin esitetty sivuilla oikein. Totesin, etten halua kuluttajana tukea tuotantotapoja enää eurollakaan. Täysin en kasvisruokaan ole siirtynyt, enkä aio siirtyä. Suurin este on perheeseen kuuluva taapero, jota en aio kasvisruoalle siirtää. En yksinkertaisesti luota siihen, että lapsen ruoansulatus kykenisi sulattamaan kasviperäiset proteiinit riittävän hyvin. En myöskään jaksa laskea lapsen saavan kaikki tarpeelliset aminohapot päivittäin.
Olen nyt päättynyt ostamaan lapsen maidot luomuna, itse siirryin käyttämään soijamaitoa. Satunnaisesti käytän kahvissa lapsen luomumaitoa, pääosin soijamaitoa. Maitorahkaa olen muutaman purkin syönyt ei-luomuna. Tosin näitä en ole itse ostanut jääkaappiin, olen kuitenkin kiireisenä aamuna sortunut niitä syömään. Tarkoitus on selvittää, saako rahkaa luomuna. Pahoin pelkään ettei saa, muutamasta kaupasta olen koittanut katsella jo.
Talouteen ostamani muutamat jauhelihapaketit olen myös ostanut luomuna. Näistä olen tehnyt soijarouheella jatkettuna esimerkiksi makaronilaatikkoa, josta osan pakastan lapselle annoksina pakastimeen. Näin lapsi saa sitten liharuokaa meitä aikuisia useammin. Löysin netistä myös tällaisen sivun, josta ajattelin tilata kotiin kokeeksi erän lihaa.
Olen ostellut muutenkin nyt kokeiluluontoisesti enemmän luomutuotteita. Luomuun suhtaudun tietyllä varauksella. Toisaalta on mukavaa syödä ruokaa, jonka kasvatuksessa ei esimerkiksi keinotekoisia torjunta-aineita käytetä. Mutta sitten taas toisaalta, tiedostan myös sen, että mikäli maailmassa siirryttäisiin kokonaan luomutuotantoon, olisi edessä nälänhätä suurelle osalle maailmaa. Samaten ostan mielummin normaalisti tuotetun kotimaisen valkosipulipussin kuin luomutuotetun espanjalaisen valkosipulipussin. En myöskään pidä tavasta, jossa luomukasvikset pakataan moninkertaiseen muovimäärään.
Hauska havainto tässä ruokaremontissa on ollut se, että vaikka ostetan eläinperäiset tuotteet kokonaan ja muitakin tuotteita osittain luomuna, on kauppalaskut pienentyneet. Kasvisruoka on huomattavasti liharuokaa edullisempaa nykyisillä lihan hinnoilla. Tämä tuli positiivisena yllätyksenä, olin nimittäin varautunut kasvaneisiin ruokalaskuihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti